Wan Azizah Resmi Dilantik Jadi Wakil Perdana Menteri Malaysia

Eramuslim.com – Wan Azizah Wan Ismail, istri tokoh oposisi Anwar Ibrahim, telah resmi dilantik menjadi Wakil Perdana Menteri (PM) Malaysia. Wan Azizah mencetak sejarah sebagai wanita pertama di Malaysia yang menjabat Wakil PM.

“RESMI: Dr Wan Azizah Wan Ismail dilantik sebagai Wakil Perdana Menteri Malaysia,” demikian pernyataan akun Twitter resmi milik Wan Azizah, @drwanazizah, seperti dikutip detikcom pada Sabtu (12/5/2018).

Seperti dilansir kantor berita Bernama, pelantikan Wan Azizah juga diumumkan oleh PM Malaysia Mahathir Mohamad dalam konferensi pers terbaru saat mengumumkan anggota kabinetnya di Wisma Yayasan Selangor, Petaling Jaya, Sabtu (12/5) siang.

Dengan pelantikan ini, Wan Azizah mencetak sejarah sebagai wanita pertama yang menjadi Wakil PM dalam sejarah Malaysia.

“Terima kasih rakyat Malaysia. Untuk kesekian kali, kita semua akan memiliki Wakil Perdana Menteri Wanita Pertama dalam sejarah Malaysia,” kicau Twitter milik Wan Azizah dalam postingan pada 10 Mei.

Wan Azizah kini menjabat Presiden atau Ketua Parti Keadilan Rakyat (PKR) yang didirikannya bersama sang suami tahun 2003. Tahun 2015, saat suaminya kembali dijebloskan ke penjara atas kasus sodomi, Wan Azizah mengambil alih jabatan Ketua PKR.